از ناگفته‌های اجرا در باتلاق ورزشگاه آزادی تا تأمین تأسیسات پایتخت

در گفت‌وگو با جناب آقای امیر عبداللهی، معاون مدیرعامل شرکت تدبیر تأمین تأسیسات، روایت‌هایی شنیدیم از پروژه‌هایی که با چالش‌های نفس‌گیر، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه‌ و جلب اعتماد کارفرماهای خارجی‌ها به سرانجام رسیدند. معاون مدیرعامل شرکت تأمین که از قدیمی‌ترین اعضای سوپرپایپ است، در این گفت‌‎وگو از سال‌های پرتنش آغاز کار، اجرای گرمایش کفی ورزشگاه آزادی در شرایطی بحرانی و دردسرهای پایان‌ناپذیر پروژه تاسیسات برج میلاد می‌گوید؛ جایی که پنج‌بار فرایند لوله‌کشی را انجام دادند، تحویل دادند و دوباره از نو شروع کردند! همراه ما باشید.

 

آقای عبداللهی، اگر موافقید صحبت‌هایمان را از معرفی خودتان و چگونگی ورود به صنعت تأسیسات شروع کنیم.

سال ۱۳۷۵ بود که برای اجرای تأسیسات یک پروژه بیمارستانی در اصفهان در شرکت خانه‌سازی مشغول به کار شدم و بعد از چند ماه، مسئولیت کامل تأسیسات پروژه به من سپرده شد. این نخستین تجربه کاری من بود و یک سال و نیم پس از آن وارد سوپرپایپ شدم.


شما یکی از قدیمی‌ترین اعضای سوپرپایپ هستید. این همکاری چطور شروع شد؟ 

اوایل سال ۱۳۷۷ به‌عنوان چهاردهمین عضو به سوپرپایپ پیوستم و اولین نیروی پشتیبانی فنی این شرکت بودم. این همکاری ادامه داشت تا اینکه حدود سال ۱۳۸۷ به همراه مهندس دلکش مأمور راه‌اندازی شرکت «تدبیر تأمین تأسیسات» شدیم تا خدمات و سرویس‌دهی به عوامل استان تهران را برعهده بگیریم. شرکت تأمین یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سوپرپایپ اینترنشنال است که با هدف خدمات‌رسانی به فروشندگان سطح شهر در استان تهران احداث شده است.

 از همان سال‌های ابتدایی فعالیت در سوپرپایپ، در پروژه‌های مرجع و مهمی حضور داشتید. یکی از این پروژه‌ها که از آن به عنوان نقطه عطفی در مسیر اجرایی سوپرپایپ یاد می‌شود، گرمایش کفی ورزشگاه آزادی است. لطفاً از تجربه اجرای این پروژه برایمان بگویید.

در زمانی که مسئولیت سرپرستی پشتیبانی فنی را برعهده داشتم، اجرای این پروژه به بنده واگذار شد؛ پروژه‌ای مهم و جذاب که تا آن زمان مشابهش را تجربه نکرده بودیم و می‌دانستیم با چالش‌هایی کاملاً جدید روبرو خواهیم شد.

و همان طور شد که انتظار داشتید؟ پر از چالش‌های پیش‌بینی‌نشده؟

بله و حتی بیشتر از آن! شاید به یاد بیاورید که سال ۱۳۸۱ در جریان بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا، تیم‌های استقلال و آنیانگ کره جنوبی در باتلاق ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند. شرایط زمین بسیار بد بود و توپ اصلا در زمین حرکت نمی‌کرد که در همان زمان هم انتقادهای زیادی در رسانه‌ها مطرح شد. بعد از آن، اجازه برگزاری مسابقه در ورزشگاه آزادی را ندادند تا ترمیم چمن و زیرساخت‌هایش به‌طور کامل صورت بگیرد.

باید در بازه‌ای بسیار کوتاه، بیش از ۳۰ کیلومتر لوله سایز ۲۵ را در محوطه ورزشگاه نصب می‌کردیم. در کنار فشردگی زمان، با مسائل متعددی نیز روبرو بودیم؛ از جمله همکاری با پیمانکار هلندی که استانداردهای بسیار بالایی در حد پروژه‌های اروپایی داشت و همچنین محدودیت منابع داخلی. کار واقعا سخت بود. دومین روز اجرا بود که با توجه به عقب‌ماندگی از برنامه زمان‌بندی، تصور می‌کردم که محاسبات ما اشتباه بوده و پروژه قابل انجام نیست. کارها پیش نمی‌رفت و کل تیم ناامید بود.

در اوج ناامیدی، تصمیمی متفاوت اتخاذ کردیم: نیروهای کمکی ساده‌ای از بیرون شرکت جذب شدند تا کارهای روتین و غیرفنی را به آن‌ها بسپاریم و نیروهای متخصص خود را فقط روی عملیات تخصصی متمرکز کردیم. همین تصمیم کلیدی، مسیر پروژه را تغییر داد و باعث نجات ما شد و اجرای پروژه در مدت 6 روز به پایان رسید.

 

چرا زمین چمن آزادی به آن شکل عجیب و غریب در آمده بود؟ چه اقداماتی برای اصلاح آن و اجرای شبکه لوله‌کشی انجام دادید؟

پس از برداشتن چمن و بررسی اولیه، مشخص شد که زیر چمن کاملاً بتن‌ریزی شده است که عملاً مانعی جدی برای تخلیه آب زیر چمن بود. شیره بتن‌ در طول زمان به صخره‌ای فشرده در دل خاک تبدیل شده و همین موضوع باعث می‌شد آب باران در عمق یک متری خاک بماند و تا روی چمن بالا بیاید. تخریب این بستر بتنی بیش از سه هفته زمان برد که فراتر از پیش‌بینی‌ها بود.

همانطور که گفتم زمان‌بندی پروژه بسیار فشرده بود، چرا که پیمانکار هلندی فقط برای مدت محدودی در ایران حضور داشت. در این بین، یکی از چالش‌های بزرگ ما، نگاه تردیدآمیز پیمانکار هلندی به کیفیت محصولات ایرانی بود. آن‌ها تمایل داشتند از لوله‌های PEX خودشان استفاده کنند و به همین دلیل جلسات فنی متعدد و فشرده‌ای با حضور نمایندگان طرفین، تا نیمه‌های شب برگزار می‌شد.

سوپرپایپ در رقابت با لوله PEX، توانست با اثبات کیفیت فنی محصولات خود، اعتماد کامل مشاور هلندی و عوامل اجرایی را جلب کند. در نهایت، تجهیز کامل شبکه لوله‌کشی ورزشگاه آزادی با لوله‌های سوپرپایپ انجام شد و این پروژه به‌عنوان یکی از نقاط عطف اجرایی شرکت در حافظه ما باقی ماند.

 

سیستم گرمایش کفی، برای اولین بار در ایران توسط شرکت سوپرپایپ به بازار تأسیسات کشور معرفی شد. یادتان هست اولین بار این سیستم را در کجا اجرا کردید؟

در دفتر تهران سوپرپایپ واقع در خیابان آپادانا! در بازسازی آن ساختمان تصمیم گرفتیم به جای رادیاتور، از سیستم گرمایش کفی استفاده کنیم که تجربه‌ای کاملاً جدید محسوب می‌شد.

همکاران ما دوره‌های طراحی و اجرای گرمایش کفی را در آلمان گذرانده بودند. با این حال اجرای چنین سیستمی، به ویژه در آن مقطع زمانی که شناخت نسبت به این فناوری محدود بود، چالش‌های فنی و اجرایی خاص خودش را داشت اما به عنوان یک پیشرو در صنعت ساختمان‌ کشور، آغاز بسیار مؤثری برای سوپرپایپ بود.


و حالا برویم سراغ یکی از بزرگترین پروژه‌های داخلی یعنی پروژه برج میلاد. کمی از اجرای این پروژه برایمان بگویید.

بله حتما! لوله‌کشی برج میلاد، یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌هایی بود که سوپرپایپ در آن حضور داشت. در ابتدا، پیمانکار پروژه از ما خواست تا حدود سه تا چهار هزار متر لوله‌کشی را ظرف مدت سه هفته انجام دهیم. با توجه به توان فنی و تجربه‌ای که در شرکت داشتیم، این حجم کار، دشوار به نظر نمی‌رسید اما خیلی زود مشخص شد که شرایط پروژه پیچیده‌تر از پیش‌بینی‌هاست و شاید باورتان نشود که اجرای آن در عمل نزدیک چهار سال به طول انجامید!                 


 چه اختلاف زیادی! چرا پروژه اینقدر طولانی شد؟

مهم‌ترین عامل، شرایط خاص و محدودیت‌های اجرایی در برج میلاد بود. برای مثال، ما به‌جای آسانسور، مجبور بودیم از یک بالابر آلیماک استفاده کنیم و تنها سه بار در شبانه‌روز امکان جابجایی به بالای برج را داشتیم. همین موضوع باعث می‌شد که اگر ابزاری را فراموش می‌کردیم، بازگشت به پایین برج و برداشتنش چندین ساعت زمان ببرد. علاوه بر این، محدودیت‌های اداری و تشریفات پرحجم نیز کار را دشوارتر کرده بود. ما برای هرگونه جابجایی وسایل، نیاز به مجوزهای مختلفی داشتیم و ناظران زیادی در آنجا بودند که برای انجام هر کاری باید از آ‌ن‌ها تاییدیه می‌گرفتیم.

یکی از چالش‌های اصلی این بود که پروژه چندین بار به دلیل تغییر شهردار و مدیران مربوطه، دستخوش تحولات اساسی در طراحی و نقشه‌ها شد. این تغییرات به‌گونه‌ای بود که ما پنج بار عملیات لوله‌کشی را به‌صورت کامل انجام دادیم، تست کردیم و تحویل دادیم، اما مجدداً با تغییر نقشه‌ها توسط شهرداری، مجبور شدیم از ابتدا آغاز کنیم. یعنی شهردارها تغییر می‌کردند یا مدیران جدید با سلایق جدید سر کار می‌آمدند و نقشه‌ها را تغییر می‌دادند.

در آخر هم در حالیکه هنوز پروژه به‌طور کامل به اتمام نرسیده بود آقای قالیباف، شهردار وقت، پروژه را افتتاح کرد، در حالی‌که کارها نیمه‌تمام مانده بود. البته بعدها پیمانکاران ما کار را به اتمام رساندند اما واقعیت این است که ما نیز مانند بسیاری از پیمانکاران برج میلاد، در آن پروژه متحمل ضررهای مالی فراوانی شدیم.

 

برویم سراغ شرکت تأمین. فرمودید که اولین نیروی پشتیبانی فنی سوپرپایپ بودید. چه شد که در شرکت تأمین مشغول به کار شدید؟

ابتدا که شرکت تأمین راه‌اندازی شد، مسئولیت بخش پشتیبانی فنی و اجرای آن را برعهده گرفتم. از سال ۱۳۹۰، با تغییر مدیریت تأمین، تمرکزمان را روی خدمات‌رسانی به شبکه عوامل فروش سوپرپایپ گذاشتیم. آن زمان با ۵ یا ۶ عامل کار را شروع کردیم.

حدود ۱۳ تا ۱۴ سال در گرم‌دره انبار داشتیم و بخشی از کالاهای سوپردرین را هم از طریق آن تأمین می‌کردیم اما تصمیم گرفتیم در دو بازار اصلی تأسیسات تهران، یعنی خیام و شادآباد، انبارهایی راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم هر نقطه‌ای از استان تهران را سریع پوشش دهیم. اکنون گرچه انبارهایمان وضعیت بسیار خوبی دارند اما همیشه به دنبال بهتر شدن هستیم و هنوز هم احساس می‌کنیم جای کار بسیار است و باید انبارها را تقویت کنیم. در واقع تکمیل و تجهیز انبارهای فعلی همیشه جزو برنامه‌های مهم شرکت تأمین است.

 

یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های توزیع، تأمین به موقع و بدون نقص کالا است. شرکت تأمین چطور موفق شده در این زمینه به خوبی عمل کند و فرآیند تأمین کالا را با کارایی بالا مدیریت کند؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی شرکت تأمین در مقایسه با سایر فعالان بازار، پیاده‌سازی موفق سیستم ERP است.

در این ساختار دیجیتال، عامل فروش یا خریدار می‌تواند با ورود به پنل اختصاصی خود، سفارش موردنظر را ثبت کند. این سفارش به‌صورت خودکار در بخش‌های سفارشات، مالی و انبار قابل مشاهده است. پس از تأیید نهایی، فرآیند آماده‌سازی و ارسال کالا آغاز می‌شود و عامل فروش در لحظه می‌تواند وضعیت تحویل سفارش را پیگیری کند؛ بدون نیاز به تماس تلفنی یا رفت‌وآمد کاغذی.

این فرآیند که پیش‌تر با دریافت فکس، پیگیری‌های مکرر تلفنی، خطاهای انسانی و صرف زمان زیاد همراه بود، اکنون به‌صورت دیجیتال، سریع و بدون خطا انجام می‌شود. به همین دلیل، سیستم ERP نه تنها بهره‌وری را افزایش داده، بلکه سطح رضایت عوامل فروش را نیز بهبود بخشیده است.


راه‌اندازی نمایشگاه‌ دائمی محصولات  یکی از فعالیت‌های خاص سوپرپایپ، بود. ایده این نمایشگاه از کجا شکل گرفت؟

در مجموعه سوپرپایپ همواره دغدغه‌ای جدی در زمینه ارتقای سطح کیفی عرضه محصولات وجود داشته و دارد. بر همین اساس، تصمیم بر آن شد تا فضایی تخصصی و استاندارد برای نمایش محصولات فراهم شود. نخستین نمایشگاه دائمی سوپرپایپ در مجتمع آواجنرال راه‌اندازی شد که می‌توان آن را به‌عنوان اولین نمایشگاه دائمی تأسیساتی با این سطح از کیفیت و در این ابعاد معرفی کرد.

این نمایشگاه چه ویژگی‌هایی دارد و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

نمایشگاه سوپرپایپ در مجتمع آواجنرال شادآباد فرصتی فراهم می‌سازد تا بازدیدکنندگان با کلیه محصولات سوپرپایپ از انواع بست و پیچ سوپرفیکس گرفته تا لوله‌های سوپرپایپ، محصولات سوپردرین، پمپ‌ها و دیگر اقلام سبد محصولی شرکت به‌صورت یکجا آشنا شوند. این فضا نه‌تنها امکان ارائه توضیحات کامل را به مشتریان فراهم می‌کند، بلکه شرایطی به‌وجود می‌آورد که هم فروشنده و هم خریدار رضایت بیشتری از فرایند فروش داشته باشند.

در بازار خیام نیز یک نمایشگاه و انبار تجهیز شده که امید است در سال جاری به بهره‌برداری برسد. این فضا از نظر متراژ بزرگ‌تر از نمایشگاه آواجنرال است و البته بخش بیشتر آن به انبار اختصاص یافته است.

فعالان حوزه ساختمان و تاسیسات می‌دانند که بازار خیام، قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین مرکز تأسیسات در تهران محسوب می‌شود. بسیاری از فعالان حوزه ساخت‌وساز برای تأمین نیازهای خود به این منطقه مراجعه می‌کنند. فراهم‌سازی فضایی با ابعاد مورد نیاز سوپرپایپ در این منطقه با توجه به محدودیت‌های مکانی و هزینه‌های بالا کار آسانی نبود، اما در نهایت این مهم محقق شد و اکنون از دستاوردهای ارزشمند ما به‌شمار می‌رود.

 

جناب آقای عبداللهی. ممنون از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.













بیشتر بخوانید: پنج باور نادرست درباره گرمایش کفی و واقعیت‌هایی که باید بدانید


این مصاحبه در شماره ۵۸ نشریه مجری منتشر شده است. مجری تنها نشریه فارسی‌زبان ویژه مجریان تأسیسات و مهندسان ناظر است که از سال ۱۳۸۱ با هدف ارتقای دانش فنی منتشر می‌شود. این نشریه که به‌طور رایگان در اختیار متخصصان صنعت قرار می‌گیرد، بستری برای انتقال دانش به‌روز، معرفی راهکارهای نوین و تقویت ارتباط میان فعالان این حوزه است. 


دانلود نشریه مجری شماره ۵۸


سهم زنان در حرفه لوله‌کشی چقدر است؟